Printable VersionPDF VersionSubscribeAdd to Favourites Post new threadPoll:

Söker utvecklar av Mutant Chronicles

Pages:  1  2  3
tcherban
Lictors Underling
**

Registered: 25-12-2005
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 25-12-2005 at 21:00
Söker utvecklar av Mutant Chronicles

Hej!

Vill först be om ursäkt för att denna tråd handlar om annat än KULT men jag hoppas ändå att den kommer få vara kvar för den är relevant.

Jag representerar en utvecklingsgrupp som jobbar med att åter släppa Mutant Chronicles och jag undrar om det finns personer här som skulle vara intresserade av att delta i denna process? Skicka mig ett mejl med en presentation av vad just du kan bidra med till detta projekt på adressen tcherban@hotmail.com

Med vänliga hälsningar
Joakim B - Huvudansvarig för systemutvecklingsgruppen
View User's Profile View All Posts By User
Brynolf
Awakened

Registered: 1-3-2004
Member Is Offline

[*] posted on 26-12-2005 at 14:29
Kul! Handlar planerna i första hand om rollspelet eller om hela kedjan med figurer, kortspel, filmer och allt vad det var?

What a great idea! I can think of no downside! - Abe
View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User
-KingSix-
ÜberJailor
TLCStaff

Registered: 27-9-2003
Member Is Offline

Mood: I really love the spring...

[*] posted on 27-12-2005 at 12:40
Jag var väl inte direkt imponerad över Chronicles. Jag gillade Mutant Rymd och då Cyberpunk-aspekten i det skarpt - något jag tycker att man effektivt dödade i Chronicles.

Det fanns rätt många intressanta och inspirerande aspekter i spelet vilket gjorde böckerna mycket läsvärda även om själva spelsystemet bitvis var värdelöst.

Även om inte just jag är intresserad så är det i alla fall ett kul initiativ. Håll oss gärna uppdaterade.

Välkommen hit och lycka till!

"You cried for night; it falls. Now cry in darkness!" - Samuel Becket (from Endgame)

"There are five hundred and fifty million firearms in world wide circulation. That is one firearm for every twelve people on the planet. The only question is, how do we arm the other eleven!" - The Lord of War
tcherban
Lictors Underling
**

Member Is Offline

[*] posted on 2-1-2006 at 22:54
Hej igen!

Det projektet handlar om är licensutvecklingen av Mutant Chronicles som rollspel. Övriga licenser ligger hos andra och det handlar om helt andra pengar då. Tack för övrigt för de positiva kommentarerna.

Vi som gör detta är alla gamla hardcore spelare av KULT och det är en aspekt som kommer att tilläggas det nya Chronicles även om det huvudsakligen är en krigsspel så är vår intention att lägga till en del nya aspekter. Dock så kommer det inte att handla om cyberpunk utan tvärt om, vilket jag anser var det som gav Chronicles sin nisch, på gott och ont beroende på vem man frågar ;)

Tack för denna gång!

Med vänliga hälsningar
Joakim B
Mr Tias
Awakened
Lord of Secrets

Registered: 31-8-2004
Member Is Offline

Mood: Alisha Rules the World.

[*] posted on 3-1-2006 at 15:45
Tjena.

Det låter som ett hur coolt projekt som hellst. Men jag måste se till att lägga min energi på andra värdsliga saker som söka arbete, vara med flickvän och annat.

~Mr Tias~

"There are over 864,644 known forces at work against
Psychic Japanese schoolgirld" - Panty Explosion

The Children of Malkuth - Winner of the TLC Scenario Competition 2008. My Kult adventure archive.
!mpact
Nepharite

Registered: 6-10-2003
Member Is Offline

Mood: Nepharious™

[*] posted on 4-1-2006 at 05:55
Frågan jag skulle vilja ställa är:
Vad leder medverkande i produktutvecklingen till?
Är det ett idéellt arbete eller kan det generera någon form av nkomst i slutändan.
Låter kanske konstigt, men jag kommer att vara pappa ledig under en längre tid, så jag kommer kunna hjälpa till, men om det innebär en massa gratis jobb så spenderar jag den tiden hellre med barnen (av naturliga skäl).

Annars är jag VÄLDIGT intresserad, eftersom jag tycker att MC behöver en uppryckning.

Studio Colrouphobia accepts Commissions
http://www.freewebs.com/studiocolrouphobia
"Only a dick plays with Mr.Elictricity!"
View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User
tcherban
Lictors Underling
**

Member Is Offline

[*] posted on 4-1-2006 at 23:38
Hej igen!

Projektet, om vi nu inledningsvis väljer att kalla det så, innebär att det snart finns ett Aktiebolag i botten och att ett seriöst företag kommer att drivas med spelunderhållning som verksamhetsområde. Anledningen till att vi just valde MC som återlansering är just den att vi gillar spelet och att det var ett starkt och bra varumärke som efter omarbetning skulle kunna utgöra stommen för företagsgrunden.

Projektets "center of gravity" befinner sig idag i Västerås där företaget och dess kontor finns. För att besvara !mpacts fråga gällande vad som kan komma ur ett deltagande i ett sådant här projekt är som jag ser det just nu två varianter som kan anses aktuella:
1. Man är en del av kärngruppen och bidrar aktivt med utvecklingsarbetet och är delägare (och medrisktagare!) i någon form.
2. Man blir en frilansförfattare och får ersättning för det man producerar enligt överenskommelse som vilken författare som helst.

Det som bör nämnas är att spelet helt kommer att skrivas på engelska och att det kommer gälla samtliga fortsatta produkter i MC. Vi kommer alltså helt att jobba med engelska som språk och allt skrivet mtrl kommer att krävas på det vilket förutsätter mycket goda språkkunskaper.

Alltså !mpact så kan jag inte ge dig ett direkt svar på om vår ersättning kommer att vara värt din tid med dina barn, det är ett beslut du får ta om vi skulle hamna i en sådan situation att vi vill ha någon form av arbetsprov eller liknande. Skicka gärna mig ett e-mail om du vill föra en mer fördjupad dialog om detta. tcherban@hotmail.com

Med vänliga hälsningar
Joakim B
Brynolf
Awakened

Member Is Offline

[*] posted on 5-1-2006 at 03:14
Har ni några stadgade planer eller visioner för hur ni ska förändra/förbättra spelvärld (och för böfvelen regelsystem)?

Ni lär väl redan ha kollat detta, men MC måste nog vara ett av de dyrare varumärkena Paradox sitter på.

tcherban
Lictors Underling
**

Member Is Offline

[*] posted on 5-1-2006 at 14:45
Hej Brynolf!

Vi har varit i kontakt med Paradox i över ett års tid och jagat licensen men de ville vänta tills filmrättigheterna var klara. Licensen är inte gratis men det är som tidigare kommenterades ett varumärke som är etablerat även om det i Sverige är "glömt" bland den yngre generationens rollspelare. Dock så handlar det om att släppa spelet på den amerikanska marknaden primärt eftersom det trots allt kostar en massa pengar att hålla på i denna branschen och sverige ensamt är ingen stor marknad tyvärr. Dock så ligger det ett nyvaknat fokus på varumärket från Paradox sida i form av Mutant Chronicles filmen, serietidningar och actionfigurer vilket innebär att vi får en massa gratis publicitet kring spelet på främst den amerikanska marknaden.

För att prata om det roliga: Vi har en långt framskriden vision av vad vi vill göra med världen, vad som behöver ändras, omdefinieras och behållas. Det är även under produktion ett helt nytt och fräscht regelsystem där jag kan hållas som huvudansvarig för eventuell kvalitet ;). Mitt stora bekymmer ursprungligen när vi valde att fokusera på MC var att reglerna inte var särskilt bra, ibland rent irriterande dåliga, och att det fanns ett stort antal logiska luckor som behövde behandlas (om man nu ska tala om logik i ett rollspel förstås).

TILL ALLA:
Kommentera gärna vilka saker som ni som läser detta tyckte var bra och dåliga i gamla MC i form av koncept eller system. Jag uppskattar alla kommentarer! Observera att detta forum är den första plats på internet där detta nya projekt diskuteras :) Varför? Därför att jag älskar KULT!

Med vänliga hälsningar
Joakim B
-KingSix-
ÜberJailor
TLCStaff

Member Is Offline

[*] posted on 5-1-2006 at 20:56
Quote:
Originally posted by Brynolf
Har ni några stadgade planer eller visioner för hur ni ska förändra/förbättra spelvärld (och för böfvelen regelsystem)?

Bump!

Det som (i min mening) var sämst i MC var regelsystemet. Det rådde fullständig obalans mellan olika regelböcker och i de flesta fall gick det knappt att ta livet av varandra när man slogs.

"You cried for night; it falls. Now cry in darkness!" - Samuel Becket (from Endgame)

"There are five hundred and fifty million firearms in world wide circulation. That is one firearm for every twelve people on the planet. The only question is, how do we arm the other eleven!" - The Lord of War
tcherban
Lictors Underling
**

Member Is Offline

[*] posted on 5-1-2006 at 21:25
Hej -KingSix-

Jag skulle bara vilja kommentera din kommentar med att precis det du beskriver är ett problem som Paradox varit mycket medvetna om och har ställt som krav att det skall lösas. Här hänger ett tungt ansvar på mig som huvudansvarig och koordinator av alla regler..........*pust*

Med vänliga hälsningar
Joakim B
Mr Tias
Awakened
Lord of Secrets

Registered: 31-8-2004
Member Is Offline

Mood: Alisha Rules the World.

[*] posted on 5-1-2006 at 21:42
Var det inte så att man också skulle slå en himla massa slag
för vilken utbildning/bakgrund man hade. T.ex. om man kom
in på en officersutbildning kunde man i nästa slag bli utkastad,
eller var det ett annat spel?

~Mr Tias~

"There are over 864,644 known forces at work against
Psychic Japanese schoolgirld" - Panty Explosion

The Children of Malkuth - Winner of the TLC Scenario Competition 2008. My Kult adventure archive.
borius
Lictors Underling
**

Registered: 5-1-2006
Member Is Offline

[*] posted on 5-1-2006 at 22:54
Fick ett mail av Joakim B om att han ville att jag skulle delta i detta projekt. Det gör jag ju gärna, men jag kommer behöva någon form av ersättning eftersom jag inte har tid annars.

Lite spontana tankar om förbättringar som kan göras:

Mörka Legionen bör vara mer subtil och skrämmande, inte löjliga Halloween-monster tagna direkt ur Buffy the Vampire Slayer :)

Teknologi bör vara mer retro. Den allmänna teknologi-nivån kan vara typ 1930-60, medan Cybertronic kan vara 1970-2000.

Bort med alla mech warriors ;)

Bort med alla löjliga rustningar, speciellt de gigantiska axelplåtarna. Body armor är väl OK, men lite realism kunde man efterlysa. Typ som marinkårssoldaterna i Aliens.

Bort med alla svärd, förutom för kavalleriet (se nedan).

Korta ner tidsperioden mellan Exodus och nutid. Har alltid tyckt att det var löjligt att typ ingenting händer på 1200 år. Visst finns det exempel på perioder av teknologisk stagnation, men detta är ändå överdrivet. I de perioder av teknologisk stagnation vi sett i världshistorien har den allmänna nivån på produktionsmedlen varit låg och det har funnits en stark centralmakt som undertryckt all forskning. Två exempel är Västrom och Han-Kina. I MC:s universum är produktionsmedlen på en relativt hög nivå. OK, kyrkan räknas väl som en förtryckande centralmakt, men man tycker ju ändå att någon utveckling bör ha skett under 1200 år. Mitt förslag är därför att korta ner tiden mellan Första och Andra Korporationskrigen till typ 4-500 år. Det är ändå en jävligt lång period av stagnation och på den tiden hinner adelsstrukturer uppstå och sätta rot.

Klargör vilken typ av organisationer mega-korporationerna utgör. Ibland förefaller de vara företagsaktörer i nån form av marknadsanarki och ibland totalitära nationalstater. Jag föreslår att det är det sistnämnda som skall gälla, även om en massa företagstraditioner kan ha hängt med av kulturella, inte ekonomiska, skäl.

Tona ner skyttegravskrigandet. Det funkar helt enkelt inte särskilt bra när det finns stridsvagnar, helikoptrar och attackflygplan tillgängliga. Men det kan finnas kvar i begränsad form, för det har ju faktiskt förekommit efter WW1 (Korea, Iran-Irak).

Lägg mer vikt på asteroidbältet. En idé kan ju vara att en massa perifera grupperingar bosatt sig där ute. Exempelvis kan Wolfbanes vara etniska skottar som är någon form av motsvarighet till renässansens schweiziska legoknektar.

Kunde vara häftigt med kavalleri. I en sådan extrem miljö som Venus kan hästburet kavalleri vara effektivt. På Mars skulle man kunna tänka sig kameler. På det hela taget har kavalleri fått ett dåligt rykte pga vissa fejkade foton från WW2. Lyckade kavallerichocker genomfördes faktiskt så sent som 1940-talet. Nu säger jag ju inte Bauhaus ska ha en massa lansiärer och kyrassiärer i sin armé, men till rekognoscering och sådant kunde det vara passande.

Förklara hur olja tillverkas. Under WW2 tillverkade Tyskland 90% av sin olja på syntetisk väg, men jag är osäker på om det krävs någon annan form av fossila bränslen som bas.

Bort med alla mega-tanks. De funkade inte för Tyskland...

Revidera fluffet kring Capitols vapenliberalism. Jag råkar vara något av en hobby-expert på amerikansk vapenpolitik och det har alltid stört mig hur Capitols städer framställs som rena Vilda Västern, där det är blodbad och massakrer till höger och vänster. Tro det eller ej, men det är inte så i verkligheten.

Återkommer med mer!
Brynolf
Awakened

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 03:10
Många bra idéer från Borius, men axelplåtar och skyttegravskrig måste ju få vara kvar, annars är det ju inte MC! :cool:

Jag bara associerar lite fritt om mina synpunkter på MC...

Förutom en grundlig genomgång av varje megakorps organisation, skulle jag vilja se en redogörelse för politiskt inflytande ur ett geografiskt perspektiv, dvs vilka intressegrupper som har störst makt var, och var maktkonflikter uppstår. Tidigare var det ingen direkt ordning på världen (visst, mer makt åt SL, men någon sorts plattform måste man ju ha).

"Dark eden"/"paradise lost"/Jorden bör inte ignoreras i grundboken. Planeten har en viktig plats i spelvärlden, för att inte säga i människans historia. Historiker som jag är skulle jag för övrigt gärna se någon form av "världshistoria" (kanske inte nödvändigtvis i staplad tabellform).

De mörka apostlarna är lite obalanserade. Legionen ÄR i stort sett synonym med Algeroth, vilket är lite tråkigt, då de andra har en stor potential. Semai och i ännu högre grad Muawijhe skulle må bra av att få en lite starkare roll i spelvärlden, i synnerhet om ni siktar på att "kulta" till det hela en smula. De två apostlarna har hög kapacitet att skapa en kultig stämning med sin mer psykiska inriktning.

Även brödraskapets organisation är lite luddig. Ge oss en gripbar hierarkisk struktur (vilken kardinal står högre än vilken m.m.), och hur var det nu med de tre Duranderna? Vem har gjort vad och när?

Cybertronic var från början tänkt att vara mer "brain in a bottle" än "artificiell intelligens", vilket ju också passar bättre med tanke på den mörka symmetrins effekter på datorer. Och inom parentes... "Benjobb"... allvarligt?

Jag gillade biogiganterna i mutant RYMD (jättestora insektsliknande åbäken) bättre än MC's oseriöst bamsiga ogres, om man ska gå in på petitesser.

Har ni undersökt möjligheterna att anlita Paul Bonner som illustratör? Han har ju vanan inne, och gjorde verkligen världen levande. Utan honom och Bergting skulle inte MC ha slagit så hårt som det gjorde.

Teknologi får gärna vara ganska retro, men det finns ju trots allt en existerande rymdfart. Vilket leder mig in på att det MÅSTE finnas roliga och inspirerande regler för dogfighting; själva rymden var ett bortglömt kapitel i gamla MC. Mutant R.Y.M.D. var något bättre på den punkten om jag inte minns fel.

Det är en tid för hjältar, är det sagt. Detta måste upphöjas, och även kunna återspeglas i reglerna. De stora hjältarna skall verkligen vara stora hjältar. Regelsystemet bör så att säga vara "capless", så det hela inte ballar ur till ett "ja ja, du klarar alla dina slag om du har FV20". Jag tänker mig snarare något i stil med gamla Star wars, om än kanske inte riktigt SÅ extremt capless.

På tal om helt nya regler, vore det kanske på sin plats med regler för fältslag, då ju halva solsystemet i princip är ett enda slagfält. Visst, vi har ju Warzone, men något snabbare och enklare (som i DoD, till exempel) kunde ju vara på sin plats när man spelar äventyr vid frontlinjen.

På tal om Warzone, vore det kanske inte helt dumt om MC-reglerna vore kompatibla med detta spel. WZ lever ju än, även om man inte hör så mycket om det.

Gonatt!

Brynolf
Awakened

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 03:12
Quote:
Originally posted by Mr Tias
Var det inte så att man också skulle slå en himla massa slag
för vilken utbildning/bakgrund man hade. T.ex. om man kom
in på en officersutbildning kunde man i nästa slag bli utkastad,
eller var det ett annat spel?

~Mr Tias~

Nä, det var MC. Kändes rätt banbrytande vid den tiden med ett så pass detaljerat RP-makarsystem. Eon och Neotech har tagit över och förbättrat (eller om man så vill tagit det till det extrema) samma system. Vet inte om det egentligen passade så bra i ett så pass episkt spel som MC...

!mpact
Nepharite

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 05:13
utan axelplåtar, inget MC...

Men i övrigt utmärkta förslag av Borius...email kommer gå ut till Joachim B från mig...snart

-KingSix-
ÜberJailor
TLCStaff

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 11:00
Jag skulle inte sakna axelplåtarna... fattade aldrig vilken funktion de skulle fylla annat än at se tufft (tungt) ut. ;)

Man skulle kanske kunna använda en variant på Geminis system för ett i alla fall statistiskt sett få ett "cap-less" system:

För CL >20 lyckas man trots att man slår 20
om man slår under CL-20 på ett andra slag.
(För CL över 40 missar man först när man
slår 20, 20 och sedan över CL-40.)

Med CL lägre än 1 kan man lyckas också. Om
man har t.ex. -5 i CL lyckas man om man slår
1 och sedan under 20-5=15

Jag tyckte att tabellerna med händelser kanske inte är det bästa sättet att lyckas göra en rollperson man gillar, men de innehåller mycket inspiration.

-KingSix-
ÜberJailor
TLCStaff

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 13:39
Quote:
Originally posted by borius
Förklara hur olja tillverkas. Under WW2 tillverkade Tyskland 90% av sin olja på syntetisk väg, men jag är osäker på om det krävs någon annan form av fossila bränslen som bas.

Syntetisk dieselbränsle t.ex. FTD kan framställas ur stenkol och naturgas. På sikt tror man att man ska kunna framställa detta ur förnyelsebara källor.

Tänk dock på att det finns massor av bränslen man kan driva ett fordon med.

borius
Lictors Underling
**

Registered: 5-1-2006
Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 14:44
Är stenkol och naturgas icke-fossila?

Även om det inte finns fossila bränslen på de andra planeterna i solsystemet (såvitt vi vet, det kan ju ha funnits en massa alien-plankton som vi inte känner till) så finns det väl en massa halv-organiska ämnen, typ metan, som man kan utvinna och raffinera? Så det där går nog att lösa, tror jag.

Den där långa perioden av stagnation är något som alltid stört mig. Vi har har haft TV-program i 50 år, radio-program i kanske 90 år, tidningar i 3-400 år. Litteratur har vi iofs haft i tusentals år men knappast i någon stor utsträckning fram till och med Gutenbergs tryckpress för cirka 500 år sen. Tänk er en civilisation som haft dessa medier i 1200 år! Det blir en jävla massa avsnitt av Dallas, gott folk ;)
!mpact
Nepharite

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 15:30
Quote:
Originally posted by -KingSix-
fattade aldrig vilken funktion de skulle fylla annat än at se tufft (tungt) ut.

Men ibland är det faktiskt den enda anledning som behövs!

Och den används ofta i folks Kult-sessioner också...även om det inte är rustningar eller vapen...

"Jag vet...varför inte låta killen kunna återuppstå, trots att han är en vanlig människa...bara för att han är en så kool NPC..."

-KingSix-
ÜberJailor
TLCStaff

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 20:27
Nej stenkol och naturgas är fossila bränslen, men man kan tillverka diesel på syntetisk väg utan att använda fossila bränslen som bas (förnyelsebara källor). Även om det ännu inte är i någon skala att tala om.

!mpact: Ja det är klart :P . I Feng Shui-rollspelet finns det en förmåga som heter inevitable comeback just för det ändamålet.

Brynolf
Awakened

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 20:42
Quote:
Originally posted by borius
Den där långa perioden av stagnation är något som alltid stört mig. Vi har har haft TV-program i 50 år, radio-program i kanske 90 år, tidningar i 3-400 år. Litteratur har vi iofs haft i tusentals år men knappast i någon stor utsträckning fram till och med Gutenbergs tryckpress för cirka 500 år sen. Tänk er en civilisation som haft dessa medier i 1200 år! Det blir en jävla massa avsnitt av Dallas, gott folk ;)

Sant. Men man får inte dra det för långt åt andra hållet heller. Första korpkriget måste ha varat ett bra tag, annars känns den extrema misstänksamhet som präglar mänskligheten lite krystad.

tcherban
Lictors Underling
**

Member Is Offline

[*] posted on 6-1-2006 at 23:38
Hej igen!

Vill bara kommentera att jag uppskattar den mängd kommentarer till förbättringar och jag hoppas att vi i slutprodukten kommer skapa något som kan falla åtminstonde någon i smaken :). Extra tack till KingSix för systemkommentaren.

Vad anser ni om:
1. Realism vs Smidighet i systemet?

2. Är bakgrundsperioderna (2års repetitioner) ett bra system för att generera karaktär (förutsatt att balansfrågan behandlas mellan klasser)?

3. Skulle en variant av KULTs skadesystem vara bättre än det befintliga?

4. Är det viktigt att få en "känsla" för skador på sin karaktär eller är ett d20 system med, du mår toppen tills du når 0 HP bättre?

Jag öppnar med dessa 4:a systemfrågor och ber er kommentera dem numrerat i era poster. Tack på förhand mina herrar (och damer?).

Med vänliga hälsningar
Joakim B
Brynolf
Awakened

Member Is Offline

[*] posted on 7-1-2006 at 03:06
1. Realism kan fara och flyga i ett spel som MC! Känsla och smidighet är desto viktigare. Systemet måste stödja hjältedåd (vilket funkar bra i t.ex "capless"-star wars; du kan verkligen få sjukt hög effekt på dina skill-slag och kan åstadkomma vad som helst om du är duktig). Stor spännvidd på effektslagen men ändå så få tärningsslag som möjligt.

Visserligen kan man lätt frestas av att använda detaljerade regler, till exempel vore ett skadesystem som i Neotech kännas rätt kul i MC. Det ger mer splatterstämning ("coolt, jag träffade i hjärrnan!"), så att säga, men jag skulle inte föredra detaljfixering framför känsla och smidighet ens på en onsdag... :cool:

2. Problemet med just det där systemet är att det krävs mycket plats för tabeller för att det inte skall kännas för enformigt. Neogames har ju gjort ett extremt detaljerat RP-makarsystem, men det blir faktiskt ganska roligt att göra gubbar där. Det känns liksom som om det kan hända så mycket redan under RPns uppväxt. De tabeller som fanns i gamla MC gick mellan 2-40 om jag inte minns fel, så man råkade ofta ut för samma sak flera gånger.

Så många sidor tabeller bör det bli för att det ska bli bra. Och som jag sa förut, jag är inte säker på att MC egentligen trivs med det systemet. Vill man göra hjältar (och det vill man ju), vill man nog ha så stor kontroll över RP-skapandet som möjligt.

3. Nej, det tycker jag inte. Visst är det ett ganska realistiskt men ändå enkelt skadesystem, men det blir nästan lite för dödligt. Med lite tur kan vem som helst ha ihjäl vem som helst, och det tycker jag inte passar när hjältar är i farten.

4. Jag tycker "totala kroppspoäng" är bra, det är enkelt och lättöverskådligt, men självklart måste "träffområden" också finnas med, just för känslan att veta att "aj faen, nu har jag ett stort hål i min vänstra arm". Jag tror ett system liknande det i Mutant - Undergångens arvtagare skulle funka alldeles ypperligt i MC. Man slipper hålla ordning på exakt hur många KP man har i varje kroppsdel, utan bara den totala KPn, men man har ändå koll på om man är så allvarligt skadad nånstans att man börjar lida av det.

Ja, ju mer jag tänker på det, desto bättre passar just det systemet till MC. Det är fruktansvärt enkelt, men ger ändå känsla, plus att man har en ytterligare faktor i strid; "traumatröskeln", vilket ger något mer variation än bara abs-KP. Man kan mata salva efter salva i en Pretorian Stalker, och skadad blir den, men dess stridskapacitet tycks inte minska.

Edit: Nu utgick jag helt fräckt från att alla känner till Mutant:UAs system. Det rör sig alltså om Totala KP, men om en enskild skada överstiger offrets s.k. Traumatröskel, har den träffade kroppsdelen blivit kritiskt skadad, med allt vad det innebär. Man får även lite minus på färdigheter om man förlorat många TotKP. Så funkar det i korthet.

(Jag blev f.ö. så inspirerad av denna tråd att jag satte mig och lirade en omgång Doomtrooper på gEngine. Vann med 40-0 till min stora förvåning. Men nu sladdrar jag alldeles för mycket och skall således gå och sova.)

Fallen Angel
Mental Balance +/- 100

Registered: 7-10-2003
Member Is Offline

Mood: Needs to work but wants to play

thumbup.gif posted on 7-1-2006 at 03:33
Pretorian Stalkers!

Lenge leve Pretorian Stalkers!!!

Jeg utdanner meg som illustratør i Bournemouth i England og bidrar gjerne med illustrasjoner. Her er en link til et arbeid som sier litt om stilen min: http://www.deviantart.com/deviation/16138356/ . Kommer opp med egen web-side med portfolio snart.

Playtestet Chronicles en gang i tiden med tanke på en norsk utgivelse, men den ble aldri noe av.

1. Realism vs Smidighet i systemet?

Smidighet er viktigst, men det burde jo finnes visse logiske rammer. Man burde ikke kunne overleve å bli skutt av en Nazgaroth (var det ikke det våpnet til Raziden het?) i hodet på kloss hold.

2. Är bakgrundsperioderna (2års repetitioner) ett bra system för att generera karaktär (förutsatt att balansfrågan behandlas mellan klasser)?

Jeg synes at dette systemet til tider kunne være veldig morsomt, men det hadde helt klart rom for forbedringer.

3. Skulle en variant av KULTs skadesystem vara bättre än det befintliga?

Ja. Sjekk ut HârnMaster — spillet som har det beste skadesystemet på markedet.

4. Är det viktigt att få en "känsla" för skador på sin karaktär eller är ett d20 system med, du mår toppen tills du når 0 HP bättre?

Skader som gir et godt inntrykk av hva som faktisk har skjedd er det beste. Men ikke et system med 1000 tabeller a la RoleMaster.

Om min norska är svår at forstå kan jag godt skriva om det på klantig svenska. :P

THE END
 Pages:  1  2  3
Post new threadPoll:
Thread Stats: Favorited 3 times, 0 subscribers, 4938 views, 73 replies